tisdag 14 december 2010

Frågesport på jul

Jag ser att det är väldigt många som hamnar på min blogg efter att ha sökt på "Frågesport på jul", jag hade det som rubrik på ett inlägg tidigare i vinter. Men det inlägget handlade allmänt om att vi brukar ha frågesport på jul som min extremt allmänbildade bror håller i. Jag gissar att folk söker för att de vill ha tips. Så här kommer lite tips;

  • Även en icke-extremt allmänbildad person kan ju sätta ihop ett gäng frågor och vara lekledare. Frågorna bör vara så spridda så möjligt så att alla har en chans.  T ex geografi, sport, musik, film, språk, historia osv.
  • Lekledaren kan välja ut frågor från valfritt sällskapsspel som finns till hands, som TP eller liknande.
  • Man kan försöka komma på frågor om ens hem- eller bostadsort. Lokalfrågor om när byggnader byggdes, vilket år garnaffären lade ned, vad heter den nya tågoperatören i Göteborg och liknande.
  • Mer konkreta förslag på typ av frågor att komma på själv; Vilket språk pratar man i Brasilien? Nämn 3 klubbar Zlatan spelat i? Vad är huvudstaden i Ukraina? Vem var president i USA 1974? Vilken artist sjunger Bad Romance? Vad heter Peter Jöbacks julskiva? Vem vann nobelpriset i litteratur i år? Vem/vilka spelade huvudrollen i den svenska filmen Varg? Vem spelade mot Danny Glover i Dödligt vapen? När levde Lucia? Hur många dussin går det på ett gross? Vad heter Frank Sinatras dotter? Vilket år gick vi om till högertrafik i Sverige? Vilket lag vann SM-guld i fotboll i år? Vilket land vann Fotbolls-VM i år och vilket land arrangerade VM? 

Ett förslag är att dela in i lag om två, beroende på hur många man är. Ja, detta var lite förslag, hoppas att något kan hjälpa er som sökt på "frågesport på jul".

1 kommentar:

Ellen sa...

Va kul med frågasport! Det aksnke mans ka köra på i år för att fördriva tiden innan kalle anka!

SV: Jag kan inte säga att dett avsnitt heller var jätte juligt däremot... Men lite mer i alla fall! Kolla in det och se vad du tycker :)